Mailing lijst vs. forum
Je Co
2008-09-10 11:54:49 UTC
Hallo,

Ben nu ongeveer een maand 'bezig'  met osm. Zit nog vooral in de orientatiefase, eea proberen te begrijpen, kleine wijziging doorvoeren etc. Vind het harstikke leuk/intressant, en hoop de komende tijd wat te kunnen bijdragen aan de invulling van de kaart.

Als nieuweling wil ik even wat dingen kwijt die me nu nog opvallen, maar over een tijd waarschijnlijk niet meer omdat je stomweg aan zaken gaat wennen.

Wat me het meest opvalt is het gebruik van mailing lijst tov het forum. Thuis maak ik zoveel mogelijk gebruik van opensource software. Bij het gaan gebruiken van iets nieuws, is mijn eerste blik altijd naar het forum, om te kijken hoe actief (ivm ondersteuning) dit is en hoe de communicatie er aan toe gaat. Het nl-forum is erg stil. Mensen die eens een keer langskomen op de site, zullen de activiteit op de mailinglijst niet 123 zien, denken dat eea dood is, en wellicht al meteen afhaken.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar het gebruik van forums. Goed overzicht over de onderwerpen, voor iedereen zichtbaar, opbouw van discussie is goed te volgen, makkelijker nog eens na te zoeken. Zaken die ik mis bij het  gebruik van mailinglijsten. Waarschijnlijk ga ik me unsubscriben, merk dat ik me niet eens meer de moeite neem om te proberen  de discussies te volgen, kost me gewoonweg te veel tijd.

Inhoudelijk gezien is er in mijn optiek een groot verscheidenheid aan inhoud. Van puur technische onderwerpen, alleen intressant voor een zeer beperkte doelgroep, tot de meer promotionele onderwerpen. 'Normaal'  wordt er gebruik gemaakt van meerdere maillijsten, doelgroepgericht, dat zou m.i. eea wat makkelijker verteerbaar maken. Maar zeker discussies over het functionele zou wat mij betreft wat meer op het forum mogen plaatsvinden.

Het functionele zal toch hetgeen zijn wat van osm al dan niet een succes maakt. Mijn indruk na een maand is toch wel dat eea erg technisch gedreven is. Kan me voorstellen dat dat toch wel potentiele deelnemers afschrikt, of mensen laat afhaken, en dat zou jammer zijn.

Floris Looijesteijn
2008-09-10 12:20:03 UTC
Goed verhaal, ik hoop dat je nog niet uitgeschreven bent :)

Een deel van de oplossing zou zijn om een dev-nl lijst te beginnen.
Is dat een goed idee?

Groet,
Floris

Rob
2008-09-10 12:32:55 UTC
had in het begin ook een hekel aan die mailling lijsten.. maarja als de
meerderheid het als standaard communicatie middel gebruikt dan moet je
wel.. forum is inderdaad vrij rustig, ik kom er ook zelden

er kan nog een boel verbeterd worden kwa communicatie
mijn doel is 't om een nieuwe nl portal te "bouwen" met duidelijke beginners
informatie
wat kan ik waar vinden, en hoe kan ik beginnen met osm

Rob
Robin Harmsen
2008-09-10 12:44:42 UTC
Misschien is het dan ook handig om meteen maar een nieuw NL forum in te richten.
Zelf ben ik ook meer van de forums dan van de Mailing lijsten.
Een forum is veel overzichtelijker vind ik.

Richard Korthuis
2008-09-10 12:57:37 UTC
Ik ben het hier ook mee eens, ik vind een forum ook fijner werken dan een
mailinglijst. Ik ben dus helemaal voor een nieuw NL forum!
Mijn eerste gedachte toen ik het NL forum bekeek was inderdaad dat ik dacht
dat OSM nog niet zo leeft in NL. Nu weet ik inmiddels beter, maar ik kan mij
heel goed voorstellen dat mensen hierdoor afhaken voordat ze goed en wel met
OSM kennis hebben gemaakt.
Marcel J.E. Mol
2008-09-10 12:58:35 UTC
Ik vind forums juist lastig. Veel te traag en allerlei niet ter zake doende
plaatjes etc. Erg inefficient. Ik lees mail met een ouderwetse text georienteerd
tool (Mutt onder linux). Dat werkt lekker snel en ook daar kan ik berichten binnen
threads bij elkaar zetten en zoeken etc.

Maar ja zoveel mensen zoveel meningen.

De remedy is dan om een mailinglist/forum combinatie te maken. Er zijn genoeg forums
die een mail2forum interface hebben zodat posts ook naar de mailinglist gestuurd
worden, en mailberichten ook als post in het forum komen.

-Marcel
Verzonden: woensdag 10 september 2008 14:33
Aan: OpenStreetMap NL discussion list
Post by Je Co
[...]
They couldn't think of a number, Linux user 1148 -- counter.li.org
so they gave me a name! -- Rupert Hine -- www.ruperthine.com
Rob
2008-09-10 13:18:58 UTC
mag ik jullie ook nog even wijzen op ons irc kanaal, daar zitten wat actieve
osm'ers (irc://irc.oftc.net/osm-nl)
en dan had je meteen geweten dat er allang een forum bestaat ;)
Lambertus
2008-09-10 13:25:57 UTC
Hoho, wacht ff.

Er is reeds een NL forum op een mooie centrale plaats. Waarom dan direct
een nieuw NL forum inrichten? Ik zie de noodzaak hier niet van in.

Natuurlijk, het is waar dat het huidige forum rustig is, dat komt vooral
door de relatief onbekendheid van het bestaan van het
forum.openstreetmap.org domein af. Daar wordt al heel lang over gezeurd
maar bij de hoofd organisatie kom je daar niet verder dan linkjes via de
wiki. Als Rob een mooie nieuwe NL portal opzet en daar een duidelijke
link naar het forum kan aanbrengen dan is die drempel al veel lager.

Ook zouden subforums in het NL forum handig zijn, de huidige forum
ondersteund dit niet en ik ben dan ook aan het rondneuzen naar een
onderhoudsvriendelijk forum dat dit wel kan. Maar dat heeft eerlijk
gezegd niet zo'n hoge prioriteit op dit moment.

mail2forum en vv ben ik geen voorstander van, met alles wat ik erover
lees blijkt dit alleen maar problemen te geven.

Uiteindelijk hebben we bij OSM veel communicatie mogelijkheden, dat is
nu eenmaal de realiteit van internet en iedereen heeft zo zijn
voorkeuren. Het integreren van al deze kanalen gaat heeeel veel werk
worden mocht iemand dat willen proberen.

Concluderend zie ik de nieuwe NL homepage als belangrijkste middel om
mensen met elkaar in contact krijgen. Laten we eerst maar eens zien hoe
dat zich ontwikkeld.
Stefan de Konink
2008-09-10 13:31:34 UTC
Post by Lambertus
Concluderend zie ik de nieuwe NL homepage als belangrijkste middel om
mensen met elkaar in contact krijgen. Laten we eerst maar eens zien hoe
dat zich ontwikkeld.
Helemaal mee eens; maar ik zou een goede interface (webbased) naar de
mailinglijst niet per definitie slecht vinden.

Stefan
Martijn van Oosterhout
2008-09-10 13:51:37 UTC
Post by Stefan de Konink
Helemaal mee eens; maar ik zou een goede interface (webbased) naar de
mailinglijst niet per definitie slecht vinden.
Voor lijsten die zelf niet volg, vind ik gmane vaak handig:

http://news.gmane.org/gmane.comp.gis.openstreetmap.region.nl

Kan je op verschillende manieren een lijst volgen.

Mvg,
Martijn van Oosterhout <kleptog-***@public.gmane.org> http://svana.org/kleptog/
Rob
2008-09-10 14:11:54 UTC
ik ga proberen om in het nieuwe portal de boel te integreren
- forum (iframe ofzoiets)
- irc (webbased java ding)
- makkelijk zoeken in maillists (google en dan die mail archive opdrukken)
Lambertus
2008-09-10 14:14:43 UTC
Je kan RSS feeds uit het forum halen en netjes laten zien en dan gewoon
een nieuwe pagina openen als iemand op een berichtje klikt ofzo. Iframes
zijn zo jaren 90, dat zou ik niet doen...
Gert Gremmen
2008-09-10 14:25:32 UTC
Mailing lijst heeft als voordeel dat je
ook nog eens nieuws leest, en niet alleen datgene
wat je absolute interesse heeft. In een forum
heb je gauw de neiging om je te beperken.

Het bezoek aan een forum kan je verbeteren door
digests te versturen van alle recente postings.
(headers) Met aanklik mogelijkheid van de artikelen.
Een forum moet een automatische inlog of helemaal
geen inlog hebben, anders haken veel mensen af.

Just my 2 (euro)cents

Gert

Lambertus
2008-09-10 14:35:31 UTC
Post by Gert Gremmen
Het bezoek aan een forum kan je verbeteren door
digests te versturen van alle recente postings.
(headers) Met aanklik mogelijkheid van de artikelen.
Dat is een leuk idee, geschatte implementatie tijd: onbekend ;-)
Ondertussen kun je met een RSS reader de headlines binnen krijgen, das
bijna hetzelfde.
Post by Gert Gremmen
Een forum moet een automatische inlog of helemaal
geen inlog hebben, anders haken veel mensen af.
Geen inlog om berichten te mogen plaatsen is onmogelijk in het huidige
internet tijdperk met al zijn script kiddies. Automatische inlog kan
prima, elke moderne browser wil dolgraag voor jou je gebruikersnaam en
wachtwoord invullen. Je hebt niet eens een nieuwe combinatie nodig voor
het forum, de www.openstreetmap.org combinatie werk ook, handig toch?
Voor het lezen van het forum hoef je overigens helemaal niet ingelogd te
zijn.

Marcel J.E. Mol
2008-09-10 13:35:59 UTC
Post by Lambertus
mail2forum en vv ben ik geen voorstander van, met alles wat ik erover
lees blijkt dit alleen maar problemen te geven.
Ach met forums zijn ook genoeg problemen te verwachten. Waar het om gaat
is dat je gebruikers wilt bereiken. Als je nu de mailing list sluit
en overstapt op een forum zal je vast nieuwe gebruikers erbij krijgen,
maar anderen verliezen. Dat lijkt me niet de bedoeling. De wereld bestaat
niet alleen uit webbrowsers.

Van een andere forum lees ik praktisch alle posts via mail2forum en
reageer ook praktisch alleen via mail2forum. En dat werkt prima (zelfs
de ontwikkelaar van dat CMS werkt op dat fouwm voornamelijk via mail :)

-Marcel
Lambertus